| 
      
        |  |  |  | Stedelijk Museum (bladmuziekillustraties). |  
        |  | 1907 | Den Haag  | 1907 Den Haag (illustratief grafisch werk). |  
        |  | 1908  | Den Haag  | Haagsche Kunstkring |  
        |  | 1910 | Brussel | B.Midderigh-Bokhorst verkreeg  in 1910 een gouden medaille op de  Brusselse Exposition Universelle et Internationale voor haar boekversieringen  en banden. |  
        |  | 1911 | Amsterdam |  |  
        |  | 1912 |  | Ontwerpen en tekeningen voor boekbanden en illustraties, deelname via de VANK |  
        |  | 1913 |  | Wandschilderingen voor paviljoen v.d. tentoonstelling 'De Vrouw 1813-1913' |  
        |  | 1914  |  | Internationale Tentoonstelling van het Boek en de Graphische vakken/Austellung für Graphik und Buchgewerbe. Die Ausstellung wurde von dem in Leipzig ansässigen Deutschen Buchgewerbeverein vom 6. Mai bis 18. Oktober 1914 durchgeführt. Initiator der Ausstellung war Max Seliger, der Direktor der Königlichen Akademie für graphische Künste und Buchgewerbe zu Leipzig. Äußerer Anlass war das 150-jährige Bestehen der von ihm   geleiteten Einrichtung. Zum Präsidenten der Ausstellung wurde Ludwig Volkmann gewählt, der Vorsitzende des Buchgewerbevereins. |  
        |  | 1916 | Kopenhagen | Fototentoonstelling van Nederlandsche Bouw-, Sier- en Nijverheidskunst. |  
        |  | 1916 | Den Haag  |  |  
        |  | 1917 |  | Museum van Kunstnijverheid te Haarlem 8 - 27 maart |  
        |  | 1919 | Haarlem |  |  
        |  | 1919 | Amsterdam |  |  
        |  | 1931 |  | BEGEER - RECEPTION BOOK concerning exhibitions organised by Begeer 1931-?
 Manuscript consisting of 99 leaves cont. num. signatures of (mainly) Dutch artists, collectors, etc. 4to., vellum with gilt vignette "Begeer"on front cover, edges gilt.
 Leaf 1 reads : " Opening eerste tentoonstelling 28 november 1931". Signatures of i.a.: W. Alons, B. Midderigh-Bokhorst, J. Huszar-van Terlingen, A.D. Copier, J.L. van Eesteren, C. Lannooij, R. van Rood-Roell, J.M. Strens, J. Jongert, C.F. Ploos, L. Bierens de Haan, etc., several with addresses.
 |  
        |  |  |  | Centraal Museum |  
        |  |  |  | Galerie Hollandia |  
        |  |  |  |  |  
        |  |  |  | Voor een overzicht, zie Groot, 440-443 en 463-464.M. Groot, Vrouwen in de vormgeving 1880-1940, Amsterdam 2007 |  
 
 | 
  
    | 
      
        |             
                      
            Uit het voorwoord van W.Penaat
 
 Een paar opmerkingen over den aard van de Tentoonstelling en de			 indeeling der catalogus zijn hier op haar plaats. Zooals de tekst van den			 catalogus aangeeft, was de organisatie van deze expositie in handen van 2			 commissies der Vereeniging; daarnaast ondervonden deze veel hulp in dien lang			 niet eenvoudigen en veel toewijding eischenden arbeid van Mevr. M. Wibaut - Berdenis v.				Berlekom, Mevr. J. de Gelder, Mevr. Kruijt - Hogerzeil en			 den Heer B.W. Wierink, die			 hierdoor alleszins op een waardeerende vermelding aanspraak kunnen maken.
 De inrichting van de Tentoonstelling is de volgende (zie			 plattegrond).
 
 In ZAAL I aan den eenen langen wand de Hollandsche prenteboeken, aan			 den anderen wand daartegenover oude kinderprenten en prenteboeken, aan den			 korten wand een tafel van prenteboeken gerangschikt volgens voorbeeld en			 tegenvoorbeeld. Boven de tafel de litho's van bloemen door L. Klaver en een paar			 bijbelsche prenten van Bauer en Josseling de Jong.
 In ZAAL II zijn de buitenlandsche prenteboeken ondergebracht,			 daarboven de collectie van drukken uit verschillende van die werkjes.
 ZAAL III en IV bergen het origineele werk van Hollandsche,			 Engelsche, Duitsche, Italiaansche en Fransche teekenaars.
 In ZAAL V is het speelgoed geplaatst, bijna alles door Duitsche			 kunstenaars ontworpen.
 In ZAAL VI bevinden zich de steenteekeningen, hoofdzakelijk bestemd			 om in de scholen opgehangen te worden.
 De KABINETTEN VII, VIII, IX en X zijn als leeskamertjes ingericht,			 waarin men kinderlitteratuur, volgens leeftijd der kinderen waarvoor ze bestemd			 is, nader kan doorlezen. Bovendien vinden we daar nog aan de wanden, in kabinet			 VII teekeningen van Heukelom, in VIII en IX de Engelsche			 Fitzroyprenten en in X bloemlitho's van Nieuwenhuis en Klaver.
 
 
 |  |  
        |  |  | 
  
    | 
      
        | 
          
            Inleiding door B.W. Wierink
              Het bestaan van de Vereeniging ‘Kunst aan het Volk’ en eene			 Tentoonstelling van ‘Kunst in het Kinderleven’ zijn voorzeker wel bewijzen, dat			 de kunst helaas in onze tegenwoordige maatschappij met kunst-en vliegwerk en dus			 heel kunstmatig op de been moet worden gehouden, dat ze als iets heel bizonders			 wordt beschouwd, iets heel aparts, dat met voorbedachten rade moet worden			 aangebracht, en niet als iets heel natuurlijks, dat aan ieder voorwerp, aan			 elke woning, aan ieder kleedingstuk eigen diende te zijn. De kunst heeft zich			 in de laatste twee eeuwen in zoo'n wonderlijk pak gestoken, dat ze maar alleen			 voor enkele personen of standen in de maatschappij zichtbaar schijnt te zijn,			 en dat er dus ook eene bepaalde Vereeniging noodig blijkt, om kunst aan het			 volk te brengen.Is het eerste een treurig verschijnsel, 't laatste, het ontstaan van			 vereenigingen, die kunst tot gemeen goed willen maken, is, de gegeven			 omstandigheden in aanmerking genomen, voorzeker toe te juichen, veel dat anders			 slechts door enkelen te genieten was, komt zoo onder de oogen van velen,			 terwijl op veel dat licht onverschillig werd voorbijgegaan, met nadruk de			 aandacht wordt gevestigd.
 Thans worden we door de Vereeniging ‘Kunst aan het Volk’ in de			 gelegenheid gesteld, kennis te nemen van veel dat gedaan is om kunst aan het			 kind te geven, voornamelijk in de voorwerpen, waarmee het kind speelt, in de			 wandplaten op school en in de prenten en schoolboeken.
 Was alles in orde, dan was natuurlijk de geheele omgeving van het			 kind schoon, en was dus ook hier het afzonderlijk aanbrengen van kunst			 overbodig. Deze bewering, ik behoef 't U niet te zeggen, is volstrekt niet			 nieuw, en sedert jaren door mannen van naam met volle overtuiging gezegd en			 neergeschreven; - maar helaas, ook al weer, als iets heel idealistisch			 beschouwd, en als zoo veel zeer eenvoudige en natuurlijke goede dingen genoemd			 als iets onmogelijks en onbereikbaars.
 Gelukkig zijn er verblijdende teekenen, die wijzen op eene langzame			 verbetering, o.a. in de kunst op
 |  |  
        | 
          
             straat in den goeden zin des			 woords, ik bedoel in de bouwkunst, een kunst zeker voor ieder, die ze maar zien wil en zien kau, en vooral ook in de kunst			 toegepast op gebruiksvoorwerpen.En wanneer de architectuur en de kunstnijverheid maar sterk genoeg			 zijn, zullen ze invloed gaan uitoefenen op andere kunsten (zal ik nu voor ditmaal maar schrijven) zonder deze daarom tot slavin te maken.			 We zien nu al dat er groote trekken van gemeenschap beginnen te komen in de			 bouwkunst, de kunstnijverheid, de kunst van boekversiering en de kunst in het			 kinderleven.
 In het speelgoed vooral op deze Tentoonstelling valt die			 eigenaardige familietrek niet te miskennen.
 Bij vele der speelgoedinzendingen is een sterk streven waar te nemen			 naar echtheid, karakteristieke vormen, eenvoudige goede lijnen en schoone			 verhoudingen. En al is het soms bij een streven gebleven, het streven zelfs in			 de goede richting is reeds veel en zal voorzeker tot een bereiken leiden.
 Het aardige dat de houten soldaatjes en arkbewoners van vroeger			 hadden en dat met het leelijke karakterlooze tinnen gedoe verdwenen was, is			 hier weer in eere hersteld. 't Karakteristieke dat die oude houten voorwerpjes			 gekregen hadden, doordat het materiaal geen geweld was aangedaan, die door de			 wijze van makelij als het ware onbewust door den maker gestyleerd waren, is			 hier met bewustheid en meer artistieke knapheid in onderscheiden, vooral houten			 speelgoed tot uitdrukking gekomen, ook al heeft die artistieke knapheid en			 bewustheid hier en daar den makers parten gespeeld, waardoor sommige voorwerpen			 iets gewilds hebben gekregen, dat niet is goed te keuren.
 Bij de kinderpoppen verkeeren we, ondanks de vele			 poppententoonstellingen, uit een oogpunt van kunstzin gesproken, nog in zeer			 slecht gezelschap. In deze hebben onze voorouders ons niet veel fraais, tot			 navolging geschikt, nagelaten, en zullen we dus zelf iets dienen te vinden, dat			 het kind voldoet en onzen kunstzin bevredigt. Vooral de mooie porceleinen en			 wassen poppekoppen met echt haar hebben met de haren			 hobbelpaarden iets gemeen met de nachtmerrieachtige beelden uit een panopticum			 aan den eenen kant, en met de gelikte, snoezige, poesmooie gladde
 |  |  
        | 
   prentenboeken aan den anderen kant: met deze laatsten is op deze			 tentoonstelling, zooveel doenlijk was, gebroken en zooveel mogelijk gezocht			 naar meer stijlvol werk, mooi van samenstel en kleurcombinatie. En al is nu			 lang niet alles nog zooals het zijn moest, we kunnen toch met vreugde			 constateeren: ‘het daghet in het oosten’, en spoedig willen we hopen er te			 kunnen bijvoegen: ‘het licht schijnt overal!’ Maar laat ons dan nooit zeggen,			 zooals ik zoo vaak hoorde: ‘Maar dat is veel te artistiek, veel te mooi voor			 een kind, dat berijpt het toch niet!’ - en denken dat het bij kinderen gaat als			 bij menschen, ze moeten leeren zien, ze moeten aan het			 schoone wennen. Het kind is de komende mensch, de kinders te samen de komende Maatschappij.Willen wij in de toekomst een Maatschappij waar het Ware, Goede en			 Schoone ten troon zal zitten, dat wij dan de kinderen naar de mate onzer			 krachten in alles geven wat waar, goed en schoon is in het algemeen en			 verbizonderd in de voorwerpen waarmee wij het omringen.
 |  |